شرکت مهرسان گلاب کاشان - 4574
         جهت
خرید کلیک نمایید

مصرف چه غذاهایی باعث رفلاکس اسید می شود؟

مدت زماني که غذا در معده ميماند بالا ميرود يا باعث ميشود معده اسيد بيشتري توليد کند. همچنين غذاهايي هست که باعث ميشود معده اسيد بيشتري توليد کند، که باعث بازگشت اسيد به مري ميشود و احساس سوزش ميکنيد.اگر شما هم از کساني هستيد که زياد با اين مشکل دست و پنجه نرم ميکنند شايد بهتر باشد اين 10 غذا را در برنامه غذايي خود کم رنگ يا حذف کنيد


گوجه فرنگي
سرشار از اسيد هاي سيتريک و ماليک است. گوجه فرنگي و محصولات آن – سس گوجه فرنگي، سوپ گوجه فرنگي، آب گوجه فرنگي و غيره – ميتواند باعث شود معده بيش از حد اسيد توليد کند و زماني که حجم خيلي بالا رفت، اسيد معده به مري ميريزد. متاسفانه کار زيادي از دستتان بر نمي آيد – حتي پختن گوجه فرنگي نيز نميتواند مقدار اسيديته ي آن را زياد پايين بياورد تا مانع رفلاکس اسيد شود. با اين حال استفاده نکردن از سس گوجه فرنگي را نميتوانيد بهانه اي براي استفاده از سس هاي خامه اي کنيد چون غذاهايي که پرچرب هستند نيز باعث تحريک نشانه هاي رفلاکس اسيد ميشوند.


مرکبات
تحقيقات نشان داده کم کردن مصرف غذاهاي اسيدي در برنامه غذايي ميتواند باعث کاهش علائم رفلاکس معده مانند سرفه و گرفتگي صدا شود ( حتي در بيماراني که دارو کمکشان نکرده است ). اگر شما نيز تصميم داريد مصرف خود را کم کنيد، کاهش استفاده از مرکبات يکي از تاثير گذارترين کارهاست. آب ليمو يکي از غذاهايي است که اسيديته بسيار بالايي دارد و خوردن آن معادل ريختن مستقيم اسيد به معده است. ديگر مرکبات مانند پرتقال و گريپ فروت نيز ميتوانند باعث تشديد علائم شوند. اگر دلتان واقعا هوس يک ميوه ي آبدار کرده ميتوانيد آناناس استفاده کنيد. آناناس را هم از کم شروع کنيد چون با وجود اينکه آناناس از مرکبات نيست باز هم ميتواند به طور بالقوه باعث تشديد برخي علائم شود.


پياز
اگر مشکل جدي رفلاکس معده داريد از پياز فاصله بگيريد. رابطه ي بين رفلاکس اسيد و پياز کاملا واضح است. با توجه به تحقيقات دانشگاه اوکلاهاما در مورد مشکلات گوارشي در بيماراني که مشکل رفلاکس اسيد داشتند، خوردن پياز باعث تشديد رفلاکس اسيد ميشود ( هرچه مقدار ph پايين بيايد اسيديته بالا ميرود ) و سوزش سر دل و باد گلو را تشديد ميکند. متاسفانه پختن پياز نيز کمک چنداني به کاهش اسيديته آن نميکند. اگر خيلي به پياز علاقه داريد، ميتوانيد از مقدار کمي موسير يا پيازچه استفاده کنيد. البته ابتدا بايد ديد تاثيري روي رفلاکس دارند يا خير.


نوشيدني هاي گازدار
هر چقدر نوشيدني گازدار بنوشيد به همان اندازه خطر سوزش سردل را بالا ميبريد. چرا؟ گازي که از نوشيدني هاي گازدار آزاد ميشود فشار اسيد داخل معده را بالا ميبرد درواقع تمام آن حباب هايي که روي سطح نوشيدني ميبينيد شروع به فشار آوردن روي معده ميکنند. معده را ميکشند و دريچه ي مري را مجبور به باز شدن ميکنند. در حالي که حباب ها براي معده مضر هستند خوده نوشيدني ميتواند بدتر باشد و مشکلات بيشتري به وجود بياورد. بسياري از اين نوشيدني ها حاوي کافئين هستند که در بعضي افراد باعث تحريک علائم رفلاکس معده ميشود. در اين ميان نوشيدني هاي رژيمي بدتر از همه هستند، چون به طور معمول ph بين 2.5 و 3.7 دارند.


الکل
خيلي ها به نوشيدني هاي الکلي به عنوان عاملي آرامش بخش نگاه ميکنند و بعضي نيز به دنبال دلايل بيشتري براي کنار گذاشتن آن هستند براي هر دو گروه خبري داريم، نوشيدني الکلي نه تنها باعث آرامش نميشود بلکه همان اندازه آرامشي هم که داريد از شما ميگيرد، الکل اجازه ميدهد اسيد معده وارد مري شود و باعث سوزش بسيار دردناکي شود. اگر از چنين نوشيدني هايي استفاده ميکنيد در صورت نداشتن مشکل رفلاکس به بروز آن کمک ميکنيد. بهترين راه استفاده نکردن از اين نوع نوشيدني ها است که کمک زيادي به برطرف شدن رفلاکس اسيد ميکند.


غذاهاي تند
يکي از غذاهايي که بيماران رفلاکس معده خيلي از آن شکايت دارند غذاهاي تند است که به شدت علائم را تحريک ميکند. اما تحقيقات نشان داده غذاهاي تند روي فشار بر دريچه مري که باعث بسته شدن ميشود ندارد. مشکل اينجاست که غذاهاي تند باعث تحريک مري ميشوند. براي مثال اگر بشقاب غذايتان پياز داشته باشد و مقداري تند هم باشد اين دو با هم به رفلاکس معده منجر ميشوند.

غذاهاي چرب
چربي ها به آرامي هضم ميشوند. اين يعني آنها مدت زمان بيشتري در معده باقي ميمانند – زمان بيشتري به اسيد معده ميدهند تا بتواند بالا بياييد و به مري برسد. مشکل بزرگتري که با غذاهاي پرچرب و کم خاصيت داريم اين است که روند اضافه شدن وزن را تسريع ميکنند. تحقيقات نشان داده اضافه وزن باعث اختلالات مري ميشود که به علائم رفلاکس معده نيز مربوط ميشود. اگر ميخواهيد چنين عذاهايي مصرف کنيد ابتدا مقدار آن را کم کنيد و سعي کنيد چند ساعت قبل از زمان خواب آن را بخوريد. اگر با شکم پر از غذاهايي که دير هضم ميشوند دراز بکشيد خطر سوزش سر دل آن هم وسط شب را بالا ميبريد.

قهوه
در حالي که محققان دقيق نميدانند چرا، اما استفاده ي زياد از قهوه به مدت طولاني به افزايش علائم رفلاکس معده کمک ميکند. در يک تحقيق که محققان آلماني انجام دادند مشخص شد قهوه هاي داراي کافئين علائم رفلاکس را در بيماران تشديد ميکند – اين تاثير در قهوه هاي بدون کافئين بسيار کمتر بود. جالب اينجاست که کافئين در نوشيدني چاي هيچ تاثيري روي علائم نداشت. اگر قهوه استفاده ميکنيد سعي کنيد از انواع تيره تر آن استفاده کنيد چون اسيديته آنها کمتر است و براي معده قابل تحملتر هستند. همچنين ميزان مصرف خود را نيز بايد پايين بياوريد.

شکلات
هنوز بر سر اينکه شکلات داراي کافئين باعث تحريک علائم رفلاکس ميشود يا خير بحث است. اما تحقيقات دانشگاه ميشيگان نشان ميدهد افرادي که رفلاکس اسيد دارند وقتي شکلات ميخورند، مقادير زيادي سروتونين از روده آزاد ميشود، که باعث ميشود اسفنکتر تحتاني مري به حالت استراحت برود. و اما همه چيز همينجا تمام نميشود، شکلات هايي که داراي مقادير بالايي چربي هستند ميتوانند باعث تحريک علائم رفلاکس معده شوند – کاکائو هم چنين حالتي را ايجاد ميکند. شکلات تلخ نيز با وجود داشتن مزاياي خاص خود به مقدار کمتري باعث اين مشکل ميشود.

منبع: کرماني

جدیدترین محصولات ما

  • عرق نعنا

    طبیعت گرم

  • معجون چای

    طبیعت گرم

  • عرق کاسنی

    طبیعت سرد

  • عرق زنیان

    طبیعت سرد

  • عرق زیره سبز

    طبیعت معتدل

  • عرق شاهتره

    طبیعت گرم

  • عرق رازیانه

    طبیعت سرد

  • عرق دارچین

    طبیعت گرم

  • عرق هل

    طبیعت گرم

  • عرق بیدمشک

    طبیعت معتدل

  • عرق آویشن

    طبیعت سرد

  • عرق گزنه

    طبیعت گرم

  • معجون چای

    طبیعت معتدل

  • عرق بهار نارنج

    طبیعت گرم

  • گلاب

    طبیعت گرم

  • عرق اسطوخدوس

    طبیعت سرد

محصولات ویژه ما